O lotach balonem
Pytania ogĂłlne
OczywiĆcie! Nasz kalendarz lotĂłw zawiera informacje o liczbie wolnych miejsc na kaĆŒdym locie. Wystarczy wybraÄ lot z odpowiedniÄ iloĆciÄ wolnych miejsc i zapisaÄ wszystkich posiadaczy biletĂłw na ten sam lot đ
To zaleĆŒy â zazwyczaj od 10 do 18 osĂłb.
Tak, dzieci o wzroĆcie co najmniej 120 cm mogÄ lecieÄ z nami balonem, pod warunkiem, ĆŒe sÄ w stanie bezpiecznie uczestniczyÄ i przebywajÄ na pokĆadzie w towarzystwie opiekuna.
Bilet jest waĆŒny przez 24 miesiÄ ce. Ćrednio nasi pasaĆŒerowie muszÄ zapisaÄ siÄ na 2/3 loty, zanim faktycznie polecÄ , poniewaĆŒ realizacja lotĂłw jest w 100% uzaleĆŒniona od warunkĂłw pogodowych zapewniajÄ cych bezpieczeĆstwo. Czasami pasaĆŒerowie za pierwszym razem, natomiast czasem zdarza siÄ, ĆŒe czekajÄ nawet 3 lub 4 razy zanim polecÄ . Taka jest specyfika lotĂłw balonem na ogrzane powietrze.
W momencie odwoĆania lotu kod rezerwacji staje siÄ ponownie aktywny i moĆŒna zapisaÄ siÄ na kolejny lot.
W powietrzu spÄdzamy zwykle okoĆo godzinÄ. Jest to jednak w peĆni uzaleĆŒnione od warunkĂłw terenowych i pogodowych. Czasami lÄ dujemy juĆŒ po 50 minutach, poniewaĆŒ dalszy lot wymagaĆby pozostania w powietrzu przez dĆugi czas (np. gdy zbliĆŒamy siÄ do miasta lub gÄstego lasu). Czasami takĆŒe lecimy 70, a nawet 80 minut gdy tego wymaga sytuacja (przelatujemy np. nad miastem przy sĆabym wietrze i czekamy aĆŒ znajdziemy pierwsze miejsce do bezpiecznego lÄ dowania). Nasze balony wyposaĆŒone sÄ zawsze w iloĆÄ gazu zapewniajÄ cÄ bezpieczne utrzymanie siÄ w powietrzu przez 100 â 120 minut.
Jednak na caĆÄ wyprawÄ powinieneĆ zarezerwowaÄ sobie 3-4 godzin. SkĆada siÄ na to krĂłtkie szkolenie pasaĆŒerĂłw, wspĂłlne rozkĆadanie balonu, lot, skĆadanie balonu oraz czas na okolicznoĆciowÄ lampkÄ wina musujÄ cego w towarzystwie wszystkich pasaĆŒerĂłw i czĆonkĂłw zaĆogi.
O lotach balonem
Nie. Latanie balonem to czysta przyjemnoĆÄ, spokĂłj i romantyzm. Sam balon jako statek powietrzny jest najlepiej przetestowany ze wszystkich maszyn latajÄ cych. W koĆcu jest najstarszy i to on zapoczÄ tkowaĆ przygodÄ czĆowieka z lataniem. Istnieje jednak pewne ryzyko, zwiÄ zane z pogodÄ . W dynamicznych warunkach, przy zmiennej pogodzie moĆŒe dojĆÄ do niespodziewanych zaĆamaĆ i silnych podmuchĂłw wiatru. DreamBalloon dlatego wĆaĆnie ogromnÄ wagÄ przywiÄ zuje do prognozy pogody i planĂłw lotĂłw. Nasi pasaĆŒerowie zanim otrzymujÄ informacjÄ potwierdzajÄ cÄ odbycie lotu w danym dniu, mogÄ byÄ pewni ĆŒe informacja ta jest gĆÄboko przemyĆlana i analizowana przez pilota i szefa personelu lotniczego pod kÄ tem bezpieczeĆstwa.
Dlaczego balon lata? Balon dziaĆa zgodnie z podstawowym prawem fizyki, mĂłwiÄ
cym ĆŒe ciepĆe powietrze jest lĆŒejsze od zimnego. To znaczy, ĆŒe zawsze âbaĆkaâ ciepĆego powietrza w atmosferze bÄdzie siÄ wznosiÄ. RegulujÄ
c iloĆciÄ
ciepĆego powietrza i rĂłĆŒnicÄ
temperatur miÄdzy tÄ
w balonie a zewnÄtrznÄ
, Ćatwo moĆŒna zmieniaÄ wysokoĆÄ. DziÄki nowoczesnej technologii i do perfekcji dopracowanym systemom zasilania i palnikom, reguklacja temperatury nawet w ogromnych balonach odbywa siÄ z dokĆadnoĆciÄ
do 0.5 stopnia. Daje to moĆŒliwoĆÄ peĆnej kontroli wysokoĆci lotu.
Co innego jest z kierunkiem i prÄdkoĆciÄ
lotu. Tutaj nadal pozostajemy zdani na gĆos natury, a nasza wiedza rozwija siÄ w zakresie poznania meteorologii aby mĂłc przewidzieÄ kierunki i prÄdkoĆci wiejÄ
cego wiatru na rĂłĆŒnych wysokoĆciach.
DokĆadnie tego nie wiemy, poniewaĆŒ baloniarstwo rozwija siÄ bardzo dynamicznie w naszym kraju. KaĆŒdego miesiÄ ca UrzÄ d Lotnictwa Cywilnego wpisuje do rejestru nowe statki powietrzne, balony stanowiÄ ich sporÄ czÄĆÄ. Z pewnoĆciÄ jest ich ponad 150. Zdecydowana wiÄkszoĆÄ z nich to maĆe balony sportowe. DreamBalloon jest jedynym w Polsce wĆaĆcicielem balonu zabierajÄ cego na pokĆad 32 pasaĆŒerĂłw. JesteĆmy teĆŒ firmÄ dysponujÄ cÄ najwiÄkszÄ flotÄ balonĂłw na ogrzane powietrze.
Pilot balonu jest w stanie niezwykle precyzyjnie kontrolowaÄ wysokoĆÄ lotu. MoĆŒna powiedzieÄ, ĆŒe ma Ćwiadomy wpĆyw na kaĆŒdy metr wysokoĆci lotu. MoĆŒe utrzymywaÄ balon na wysokoĆci np 34 metrĂłw przez dĆuĆŒszy czas, pĂłĆșniej delikatnie obniĆŒyÄ lub podwyĆŒszyÄ lot.
Nie ma za to ĆŒadnego wpĆywu na kierunek i prÄdkoĆÄ lotu. To zaleĆŒy wyĆÄ
cznie od wiejÄ
cego wiatru. Jednak wiedza meteorologiczna pozwala mu na oszacowanie kierunkĂłw i prÄdkoĆci lotu na rĂłĆŒnych wysokoĆciach. I w ten sposĂłb, zmieniajÄ
c wysokoĆÄ lotu, pilot ma wpĆyw na jego przebieg.
Typowy balon jaki najczÄĆciej moĆŒna spotkaÄ w Polsce waĆŒy okoĆo 350 kg. Waga ta obejmuje powĆokÄ, kosz i system zasilania. Taki balon moĆŒe podnieĆÄ okoĆo 700 kg. Jednak balony latajÄ ce w DreamBalloon sÄ znacznie wiÄksze i ciÄĆŒsze. Nasz najwiÄkszy balon wraz z kompletem pasaĆŒerĂłw waĆŒy okoĆo 4500 kg, z czego 500 kg to waga samej powĆoki balonu.
Balon na ogrzane powietrze moĆŒna podzieliÄ ze wzglÄdu na swojÄ
konstrukcjÄ na 3 gĆĂłwne elementy. SÄ
to: powĆoka balonu, system zasilania i kosz balonu. PowĆoka balonu moĆŒe byÄ wykonana z poliestru lub nylonu odpornego na rozdarcie. Tkanina ma za zadanie utrzymanie ciepĆa wewnÄ
trz balonu i jednoczeĆnie byÄ odporna na wilgoÄ i promieniowanie UV.
Kosz balonu pleciony jest z rattanu ale jego konstrukcja to ukĆad rurek stalowych w poĆÄ
czeniu z solidnÄ
drewnianÄ
podĆogÄ
i mocnymi stalowymi linkami. Rattan ma tÄ zaletÄ, ĆŒe jest niezwykle mocny i wytrzymuje liczne uderzenia, ktĂłre zdarzajÄ
siÄ podczas lÄ
dowania.
UkĆad zasilania skĆada siÄ z palnikĂłw, wÄĆŒy i butli z gazem.
OczywiĆcie wszystko zaleĆŒy od rozmiaru balonu oraz jego wyposaĆŒenia i uĆŒytych materiaĆĂłw. Mniejszy balon przeznaczony do uĆŒytku prywatnego, moĆŒna juĆŒ kupiÄ za 150000 zĆ. Balony przeznaczone do lotĂłw komercyjnych, ze wzglÄdu na swĂłj rozmiar kosztujÄ
znacznie wiÄcej. Nasz najwiÄkszy balon kosztowaĆ ok 75000 zĆ i byĆ to dopiero poczÄ
tek wydatkĂłw, na ktĂłre zĆoĆŒyĆy siÄ m.in. przyczepa specjalistyczna, samochĂłd, sprzÄt nawigacyjny i ĆÄ
cznoĆciowy i wiele innych.
Jednak balony na ogrzane powietrze sÄ
idealnym noĆnikiem reklamy. Pomaga to czasami obniĆŒyÄ koszty zakupu, w przypadku gdy znajdzie siÄ firma chcÄ
ca umieĆciÄ swĂłj wizerunek na naszym balonie.
W czasie lotu palniki, ktĂłre wytwarzajÄ gorÄ ce powietrze spalajÄ czysty propan. NaleĆŒy pamiÄtaÄ, ĆŒe balony na ogrzane powietrze sÄ zasadniczo inne od balonĂłw gazowych, w ktĂłrych uĆŒywa siÄ gazu lĆŒejszego od powietrza i balastu w postaci piasku. W naszych balonach moĆŒliwoĆÄ wznoszenia siÄ i opadania regulowana jest przez pilota poprzez podgrzewanie lub wychĆadzanie powietrza w balonie.
Balon na ogrzane powietrze jest statkiem powietrznym o znacznych rozmiarach. Nawet te maĆe, zabierajÄ ce 2 pasaĆŒerĂłw sÄ bardzo duĆŒe gry patrzymy na nie z odlegĆoĆci. Proporcje doskonale obrazuje obrazek poniĆŒej, gdzie porĂłwnano balony o rĂłĆŒnych wielkoĆciach z samolotem Boeing 737, zabierajÄ cym na pokĆad ponad 160 pasaĆŒerĂłw. Jego wielkoĆÄ moĆŒna jedynie porĂłwnaÄ z dwuosobowym balonem na ogrzane powietrze. Balony 24-osobowe sÄ nieporĂłwnywalnie wiÄksze.

Z zaĆoĆŒenia wszyscy mogÄ lataÄ balonem na ogrzane powietrze. Specyfika tego statku powietrznego jest taka, ĆŒe przy zachowaniu pewnych warunkĂłw, dosĆownie nie ma ograniczeĆ ani wiekowych ani sprawnoĆciowych.
DreamBalloon rekomenduje jednak aby kaĆŒdy pasaĆŒer, zamierzajÄ cy wziÄ Ä udziaĆ w standardowym locie balonem, byĆ ogĂłlnie zdrowy i w dobrej formie fizycznej. Wszyscy pasaĆŒerowie muszÄ porozumiewaÄ siÄ w jÄzyku polskim lub angielskim, aby mĂłc dokĆadnie zrozumieÄ instrukcje przekazywane przez pilota przed lotem.
Zgodnie z przepisami pilot balonu jest odpowiedzialny za przebieg caĆego lotu oraz za swoich pasaĆŒerĂłw i to on ostatecznie decyduje czy lot moĆŒe siÄ odbyÄ.
Zasadniczo odmawiamy uczestnictwa w locie:
- Kobietom, ktĂłre w dniu lotu sÄ powyĆŒej 12-go tygodnia ciÄ ĆŒy
- Dzieciom o wzroĆcie poniĆŒej 130 cm (zwykle w wieku 6-7 lat)
- Osobom niepeĆnosprawnym na wĂłzku inwalidzkim â w przypadku gdy takie osoby chcÄ polecieÄ balonem, organizujemy dla nich lot w specjalnie przygotowanym balonie, co wymaga indywidualnych ustaleĆ.9
- Osobom z wyraĆșnym lÄkiem przed lataniem, nie mogÄ cym nad tym lÄkiem zapanowaÄ. Zwykle lÄk przed oderwaniem siÄ od ziemi towarzyszy kaĆŒdemu z nas, jednak niezwykle rzadko zdarza siÄ, ĆŒe lÄk ten dominuje, powodujÄ c nieracjonalne zachowania. W takim wypadku musimy odmĂłwiÄ uczestnictwa w locie.
- Osobom, ktĂłre nie sÄ zdolne do samodzielnego odbycia 60-cio minutowego lotu w pozycji stojÄ cej
- Osobom bÄdÄ cym pod wpĆywem alkoholu lub innych ĆrodkĂłw odurzajÄ cych
Tak, warto zabraÄ ze sobÄ aparat, kamerÄ czy lornetkÄ. W czasie lotu nie ma ĆŒadnych ograniczeĆ w uĆŒywaniu a sam lot z pewnoĆciÄ dostarczy nam wielu okazji do zrobienia niepowtarzalnych zdjÄÄ. Nasza zaĆoga poinstruuje CiÄ kiedy naleĆŒy aparat schowaÄ ze wzglÄdĂłw bezpieczeĆstwa.
Generalnie temperatura w czasie lotu balonem jest taka sama jak na ziemi (rĂłĆŒnice temperatury powietrza sÄ bardzo niewielkie, a czÄsto niwelowane sÄ przez brak odczuwalnego wiatru w balonie). Dlatego na lot zawsze ubieramy siÄ stosownie do pogody w dniu lotu. NaleĆŒy jednak pamiÄtaÄ, ĆŒe caĆa wyprawa trwa 3-4 godzin. MoĆŒe siÄ wiÄc okazaÄ, ĆŒe z domu wyjedziesz w ciÄ gu dnia i bÄdzie bardzo ciepĆo w wrĂłcisz wieczorem po zachodzie sĆoĆca. Dlatego zawsze dobrze jest mieÄ ze sobÄ dodatkowÄ bluzÄ czy kurtkÄ.
Wysokie osoby powinny rozwaĆŒyÄ zabranie ze sobÄ czapki z daszkiem. Palniki balonu sÄ w bezpiecznej odlegĆoĆci od gĆowy ale czasami promieniowanie cieplne oddziaĆuje na wysokie osoby, powodujÄ c lekki dyskomfort. Czapka z daszkiem caĆkowicie eliminuje ten problem.
WaĆŒnym elementem sÄ buty. Zadbaj proszÄ aby byĆy wygodne i najlepiej gdy bÄdÄ obejmowaÄ caĆÄ stopÄ razem z kostkÄ . JeĆli to niemoĆŒliwe, niech przynajmniej bÄdÄ na miÄkkiej, sportowej podeszwie.
OczywiĆcie! Widzowie sÄ
zawsze bardzo mile widziani. MogÄ
oni nie tylko zobaczyÄ start i lecÄ
cy balon, ale mogÄ
takĆŒe podÄ
ĆŒaÄ za nim, ĆledzÄ
c trasÄ lotu na naszej stronie www.mojlotbalonem.pl JeĆli bÄdÄ
sprawnie podÄ
ĆŒaÄ za balonem to jest duĆŒa szansa ĆŒe zobaczÄ
lÄ
dowanie.
ProszÄ pamiÄtaj aby poinformowaÄ rodzinÄ, ĆŒe na miejscu startu i lÄ
dowania nie ma toalet. Za zwyczaj wybieramy na start otwarte, niezabudowane tereny.
Zawsze chcemy zagwarantowaÄ wszystko czego oczekujÄ od nas nasi pasaĆŒerowie. Jednak czasami jest to po prostu niemoĆŒliwe. Balon leci z kierunkiem i prÄdkoĆciÄ wiejÄ cego wiatru. Wobec tego trudno jest zaplanowaÄ lot nad konkretnymi punktami, ktĂłre nie znajdujÄ siÄ na trasie lotu. Ale za to jest bardzo moĆŒliwe ĆŒe zobaczysz swĂłj dom lub przynajmniej jego okolicÄ z gĂłry, jeĆli lot odbywa siÄ w jej pobliĆŒu.
Sam lot balonem to ciche i spokojne doĆwiadczenie. Nawet gdy lecimy w silniejszym wietrze, nie odczuwamy prÄdkoĆci, balon zawsze jest stabilny gdyĆŒ od momentu startu staje siÄ âczÄĆciÄ
powietrzaâ. Dlatego teĆŒ nikt w balonie nie odczuwa lÄku wysokoĆci. Wszystko wydaje siÄ naturalne, a czas mija nam znacznie szybciej. Jednak momentami newralgicznymi sÄ
start i lÄ
dowanie. O ile pilot moĆŒe doĆÄ dobrze zapanowaÄ nad balonem w czasie startu â dobiera siÄ odpowiednie miejsce w zaleĆŒnoĆci od kierunku i prÄdkoĆci wiejÄ
cego wiatru, o tyle na lÄ
dowanie musimy siÄ zawsze dobrze przygotowaÄ. TĆumaczÄ
to zawsze nasi piloci wszystkim pasaĆŒerom przed lotem. KaĆŒdy pasaĆŒer ma moĆŒliwoĆÄ wejĆcia do kosza przed lotem. Pozycja do lÄ
dowania jest dokĆadnie Äwiczona z kaĆŒdym zarĂłwno przed lotem jak i w jego trakcie.
Przy dokĆadnym zastosowaniu siÄ do wszystkich wskazĂłwek, lÄ
dowanie czÄsto okazuje siÄ najbardziej ekscytujÄ
cÄ
czÄĆciÄ
lotu.
Tego nigdy nie wiemy. Kierunek wiejÄ
cego wiatru to jedyny czynnik warunkujÄ
cy kierunek lotu balonu a jednoczeĆnie jest to wartoĆÄ najszybciej zmieniajÄ
ca siÄ. Kierunek potrafi siÄ zmieniÄ o kilkadziesiÄ
t stopni w czasie lotu, dlatego ĆŒaden pilot nie jest w stanie dokĆadnie okreĆliÄ miejsca lÄ
dowania przed lotem. OczywiĆcie kaĆŒdy takie prĂłby podejmuje i wszyscy pasaĆŒerowie sÄ
informowani o planowanym przebiegu lotu, jednak te informacje obarczone sÄ
sporym marginesem bĆÄdu. Dlatego aby udostÄpniamy wszystkim naszym pasaĆŒerom oraz ich rodzinom i znajomym dostÄp do Ćledzenia trasy lotu online na stronie www.mojlotbalonem.pl
Tam wystarczy wybraÄ pilota z ktĂłrym lecimy i witryna przenosi nas do trwajÄ
cego lotu. Do trasy odbytego lotu moĆŒna wrĂłciÄ przez kolejne 24 miesiÄ
ce. MoĆŒna jÄ
takĆŒe udostÄpniÄ w mediach spoĆecznoĆciowych.
Lot balonem na ogrzane powietrze moĆŒemy kontrolowaÄ w sposĂłb bardzo ograniczony. Nie mamy wpĆywu na prÄdkoĆÄ ani na kierunek lotu. Te wskaĆșniki determinowane sÄ przez wiatr. Pilot moĆŒe jedynie kontrolowaÄ wysokoĆÄ lotu. OczywiĆcie przed startem pilot sprawdza rozkĆad wiejÄ cych wiatrĂłw na rĂłĆŒnych wysokoĆciach i do tego dostosowuje plan lotu. Dlatego dokĆadnÄ odlegĆoĆÄ jakÄ przeleci balon trudno jest podaÄ. PrzybliĆŒonÄ wartoĆÄ moĆŒe podaÄ pilot krĂłtko przed startem a to i tak moĆŒe siÄ jeszcze zmieniÄ. W praktyce zwykle w ciÄ gu godziny przelatujemy od kilku do 20 kilometrĂłw, a czasami przy duĆŒej rĂłĆŒnicy prÄdkoĆci wiatru przy ziemi i na wysokoĆciach, odlegĆoĆÄ ta moĆŒe siÄgnÄ Ä 30 km.
WysokoĆÄ lotu balonem to zazwyczaj 1000 â 3000 stĂłp (300 â 1000 metrĂłw) w przypadku lotĂłw pasaĆŒerskich. Na niskich wysokoĆciach piÄknie widaÄ wszystko co jest pod nami. Na wysokoĆciach powyĆŒej 500 metrĂłw wspaniale widaÄ caĆÄ okolicÄ w promieniu kilkudziesiÄciu kilometrĂłw. Czasami wchodzimy na wyĆŒsze wysokoĆci ale wyĆÄ cznie majÄ c pewnoĆÄ, ĆŒe wszyscy pasaĆŒerowie czujÄ siÄ z tym komfortowo i nie odczuwajÄ ĆŒadnych lÄkĂłw. W czasie lotu schodzimy rĂłwnieĆŒ bardzo nisko â dosĆownie kilka metrĂłw nad ziemiÄ . Zdecydowana wiÄkszoĆÄ pasaĆŒerĂłw uwaĆŒa ĆŒe najbardziej ekscytujÄ ce sÄ chwile niskiego lotu.
Jest to ĆciĆle zwiÄ zane z bezpieczeĆstwem lotu. W miesiÄ cach wiosenno-letnich i wczesnÄ jesieniÄ wystÄpuje zjawisko termiki. WĂłwczas ziemia nagrzewa siÄ od sĆoĆca i ciepĆe powietrze odrywa siÄ od niej w postaci âbaniekâ. Jest to niewidoczne goĆym okiem jednak moĆŒe mieÄ bezpoĆredni wpĆyw na lot balonem (w skrajnych przypadkach pilot moĆŒe straciÄ kontrolÄ nad wysokoĆciÄ lotu). Zjawisko to pojawia siÄ okoĆo 3 godzin po wschodzie sĆoĆca i ustaje okoĆo 2 godziny przed zachodem. Dlatego tylko w tym czasie moĆŒemy lataÄ balonem.
PoniĆŒej podajemy przybliĆŒonÄ godzinÄ spotkania. DokĆadnÄ godzinÄ i miejsce spotkania otrzymasz w dniu lotu, najpĂłĆșniej do godz. 14.00 lub w przypadku lotu porannego najpĂłĆșniej do godz. 21.00 dnia poprzedzajÄ cego dzieĆ lotu.
| MiesiÄ c | Lot wieczorny | Lot poranny | |
|---|---|---|---|
| KwiecieĆ | 15.-30. | 17.00 | 05.30 |
| Maj | 1.-14. 15.-31. | 18.00 18.30 | 05.00 05.00 |
| Czerwiec | 1.-14. 15.-30. | 18.30 19.00 | 05.00 04.30 |
| Lipiec | 1.-14. 15.-31. | 19.00 18.30 | 04.30 05.00 |
| SierpieĆ | 1.-14. 15.-31. | 18.00 17.30 | 05.00 05.30 |
| WrzesieĆ | 1.-14. 15.-30. | 17.00 6.30 | 06.00 06.30 |
| PaĆșdziernik | 1.-14. 15.-31. | 15.30 15.00 | 07.00 07.00 |
W miesiÄ cach jesienno-zimowych i wczesnÄ wiosnÄ godziny loty moĆŒna wykonywaÄ o rĂłĆŒnych porach dnia (nawet w poĆudnie), dlatego w miesiÄ cach nie opisanych w powyĆŒszej tabeli, godziny lotĂłw podawane sÄ bezpoĆrednio w dniu lotu.
Loty balonem mogÄ odbywaÄ siÄ wyĆÄ cznie do 3 godzin po wschodzie sĆoĆca lub do 3 godzin przed zachodem sĆoĆca. Dlatego pora lotu jest w kaĆŒdym miesiÄ cu inna ale zawsze jest to wczeĆnie rano lub pĂłĆșno po poĆudniu. Ma to zwiÄ zek z pionowym ruchem powietrza, zwanym termikÄ . Jest to zjawisko powstajÄ ce w wyniku nagrzania ziemi i odrywania siÄ ciepĆego powietrza od nagrzanych elementĂłw. Jest to zjawisko groĆșne dla lecÄ cego balonu, dlatego chcÄ c go uniknÄ Ä loty planujemy wyĆÄ cznie w porach zanim ziemia nagrzeje siÄ lub jak juĆŒ przestanie mocno operowaÄ sĆoĆce i ogrzewaÄ ziemiÄ.
Rezerwacje
Bilet jest waĆŒny przez 24 miesiÄ ce. Ćrednio nasi pasaĆŒerowie muszÄ zapisaÄ siÄ na 2/3 loty, zanim faktycznie polecÄ , poniewaĆŒ realizacja lotĂłw jest w 100% uzaleĆŒniona od warunkĂłw pogodowych zapewniajÄ cych bezpieczeĆstwo. Czasami pasaĆŒerowie za pierwszym razem, natomiast czasem zdarza siÄ, ĆŒe czekajÄ nawet 3 lub 4 razy zanim polecÄ . Taka jest specyfika lotĂłw balonem na ogrzane powietrze.
W momencie odwoĆania lotu kod rezerwacji staje siÄ ponownie aktywny i moĆŒna zapisaÄ siÄ na kolejny lot.
Cena biletu na lot balonem zawiera wszystkie elementy caĆej 3/4-godzinnej przygody z DreamBalloon: powitanie pilota i zaĆogi, szkolenie z zakresu bezpieczeĆstwa, okoĆo godzinny lot balonem, moĆŒliwoĆÄ uczestniczenia w procesie skĆadania/pakowania sprzÄtu, wspĂłlny piknik z szampanem i wrÄczeniem certyfikatĂłw oraz transport na miejsce spotkania, w lotach, ktĂłre go obejmujÄ
.
Lot balonem jest stosunkowo kosztownÄ
, ale niezapomnianÄ
przygodÄ
.
DreamBalloon dopuszcza moĆŒliwoĆÄ zwrotu biletu bez podania przyczyny w ciÄ gu 14 dni od zakupu.
WyjÄ tkiem sÄ bilety wykorzystane. W przypadku gdy kod rezerwacji z biletu zostaĆ co najmniej raz uĆŒyty do rejestracji na lot, nawet jeĆli lot siÄ nie odbyĆ, bilet nie podlega zwrotowi.
Twoja rezerwacja jest dla nas wiÄ
ĆŒÄ
ca. Na jej podstawie funkcjonuje caĆy nasz system. KaĆŒda zmiana wymaga z naszej strony duĆŒej pracy aby wypeĆniÄ miejsce w balonie, z ktĂłrego rezygnujesz. Dlatego raz podjÄta decyzja z zasady nie moĆŒe byÄ zmieniona. W tym wypadku prosimy o dokĆadne przemyĆlenie decyzji przed potwierdzeniem rezerwacji.
W sytuacjach zupeĆnie losowych, jesteĆmy w stanie dokonaÄ zmiany rezerwacji najpĂłĆșniej 72 godziny przed planowanym lotem, utrzymujÄ
c waĆŒnoĆÄ Twojego biletu. W takim wypadku prosimy o kontakt telefoniczny w moĆŒliwie najkrĂłtszym terminie (nie pĂłĆșniej niĆŒ 72 godziny przed planowanym lotem).
Zdarza siÄ, ĆŒe pogoda jest bardzo Ćadna, jednak jest nieodpowiednia na lot. Przy planowaniu lotu, czynnikiem warunkujÄ
cym bezpieczne jego wykonanie jest przede wszystkim wiatr. Ze wzglÄdu na to, ĆŒe balon leci na rĂłĆŒnych wysokoĆciach, pilot bierze pod uwagÄ prÄdkoĆÄ wiatru nie tylko tego odczuwanego na ziemi ale takĆŒe tego na wysokoĆci. W polskiej strefie klimatycznej zdarzajÄ
siÄ takie sytuacje, ĆŒe wiatr przy samej ziemi jest sĆaby ale juĆŒ 10-20 metrĂłw nad ziemiÄ
jest zbyt silny. Balon ma wysokoĆÄ 20-50 metrĂłw (w zaleĆŒnoĆci od wielkoĆci balonu), a wiÄc nawet stojÄ
c na ziemi, podatny jest na wiatr, ktĂłrego my na ziemi nie odczuwamy. A to stwarza ryzyko niebezpiecznego startu i lÄ
dowania. W takich przypadkach lot musi byÄ odwoĆany. Innym przypadkiem mogÄ
byÄ zapowiadane burze. Wiemy jak czÄsto bywa, ĆŒe zapowiadana burza nie wystÄ
pi lub przejdzie gdzieĆ daleko od nas. Nasi piloci jednak w takim przypadku lot muszÄ
odwoĆaÄ, nie mogÄ
c sobie pozwoliÄ na podjÄcie choÄby minimalnego ryzyka lotu w burzÄ.
Innym czynnikiem wpĆywajÄ
cym na odwoĆanie lotu mimo Ćadnej pogody jest mgĆa. Dotyczy to szczegĂłlnie lotĂłw porannych w porach przejĆciowych. Zdarza siÄ, ĆŒe w prognozach pogody nie ma sĆowa o ograniczonej widocznoĆci, jednak warunki lokalne w miejscu startu powodujÄ
wystÄ
pienie mgieĆ (zbiorniki wodne, opady dnia poprzedniego). W takiej sytuacji pilot musi odwoĆaÄ lot.
NaleĆŒy pamiÄtaÄ, ĆŒe wszyscy nasi piloci sÄ pasjonatami i kochajÄ lataÄ. Jednak kaĆŒdy z nich w wyniku ogromnego doĆwiadczenia ma duĆŒÄ ĆwiadomoĆÄ zagroĆŒenia jakie moĆŒe wystÄ piÄ w czasie lotu w nieodpowiednich warunkach. Dlatego czasami ich decyzja odwoĆujÄ ca lot moĆŒe wydaÄ siÄ niezrozumiaĆa ale bardzo prosimy o zaufanie. KAĆ»DY ODWOĆANY LOT OZNACZA PRZEDE WSZYSTKIM TROSKÄ O TWOJE BEZPIECZEĆSTWO.
Nasze wieloletnie doĆwiadczenie w branĆŒy pozwoliĆo nam opracowaÄ system âpotwierdzenia lub odwoĆaniaâ lotĂłw przez pilota odpowiedzialnego za przeprowadzenie lotu danego dnia najpĂłĆșniej do godziny 14.00 w dniu lotu w przypadku lotu wieczornego lub najpĂłĆșniej do godziny 21.00 dnia poprzedzajÄ cego lot w przypadku lotu porannego.
Jest to zwiÄ zane wyĆÄ cznie z prognozÄ pogody, ktĂłrÄ ciÄĆŒko jest dokĆadnie przewidzieÄ wczeĆniej niĆŒ 12 godzin przed lotem. Taki system pozwala nam uniknÄ Ä trudnych sytuacji kiedy pilot potwierdza lot duĆŒo wczeĆniej a pĂłĆșniej musi go odwoĆaÄ na miejscu startu z powodu zmiany pogody.Â
Niestety tak, chociaĆŒ zdarza siÄ to niezwykle rzadko. Pomimo posiadanego dostÄpu do najnowszych technologii w dziedzinie meteorologii oraz wsparcia z IMGW i sĆuĆŒb lotniczych, w skrajnych przypadkach zdarza siÄ, ĆŒe prognoza pogody jest bĆÄdna. Dzieje siÄ tak w przypadku zmian pogodowych, ktĂłre mogÄ
przyjĆÄ zbyt wczeĆnie lub zbyt pĂłĆșno. WĂłwczas kierujÄ
c siÄ zasadÄ
 BEZPIECZEĆSTWO PRZEDE WSZYSTKIM, pilot po dokĆadnej analizie warunkĂłw na miejscu startu, moĆŒe odwoĆaÄ lot. W takim przypadku TwĂłj bilet ponownie uzyskuje waĆŒnoĆÄ i jeszcze tego samego dnia moĆŒesz dokonaÄ ponownej rezerwacji kolejnego lotu.
Ze wzglÄdu na to, ĆŒe lot balonem jest w 100% uzaleĆŒniony od pogody, nie jesteĆmy w stanie stwierdziÄ czy warunki na lot bÄdÄ dobre wczeĆniej niĆŒ 12 godzin przed lotem. Dlatego nasi piloci podejmujÄ ostatecznÄ decyzjÄ o locie do godziny 14.00 w dniu lotu lub do godziny 21.00 w dzieĆ poprzedzajÄ cy lot w przypadku lotu porannego.
Otrzymasz wtedy wiadomoĆÄ tekstowÄ SMS, email informacjÄ o decyzji pilota. JeĆli decyzja jest pozytywna i lot odbÄdzie siÄ, w tej samej wiadomoĆci podane bÄdzie miejsce i czas spotkania. Dla Ciebie jest to wiÄ ĆŒÄ ca i pewna informacja, ktĂłra nie musi byÄ potwierdzana.
W przypadku nieotrzymania wiadomoĆci do godziny 14.00 lub 21.00 (w przypadku lotu porannego), prosimy o kontakt z naszym biurem obsĆugi â oznaczaÄ to bÄdzie techniczne problemy z systemem rezerwacji.
Witryna DreamBalloon posiada wĆasny system rezerwacji online, do ktĂłrego masz Ćatwy dostÄp ze strony internetowej. Wystarczy kliknÄ Ä na link Kalendarz lotĂłw znajdujÄ cy siÄ na stronie gĆĂłwnej â spowoduje to przejĆcie do listy wszystkich zaplanowanych lotĂłw. JeĆli masz juĆŒ bilet na lot, wĆaĆnie z tej listy wybierasz interesujÄ cy CiÄ region i moĆŒesz zapisaÄ siÄ na konkretny lot.
Staramy siÄ planowaÄ loty z miesiÄcznym wyprzedzeniem. Oznacza to, ĆŒe w kalendarzu zobaczysz wszystkie planowane przez nas loty na najbliĆŒsze 30 dni. W okresie tym zamieszczamy loty we wszystkich regionach, w ktĂłrych sprzedaliĆmy bilety a wiÄc z pewnoĆciÄ znajdziesz odpowiedni dla siebie lot.
BezpieczeĆstwo
Dysponujemy flotÄ
20 balonĂłw o rĂłĆŒnych wielkoĆciach. Najmniejszy z nich moĆŒe zabraÄ 2 osoby, a najwiÄkszy aĆŒ 32 osoby.
WielkoĆÄ balonu wykonujÄ
cego lot w dany dzieĆ dobierana jest zgodnie z zainteresowaniem ze strony pasaĆŒerĂłw tym lotem. JeĆli jest ich niewielu, wĂłwczas wykonujemy lot maĆym balonem, jeĆli znacznie wiÄcej, wtedy wykorzystujemy wiÄkszy balon.
NajczÄĆciej latamy balonami 10-15-osobowymi. WielkoĆÄ balonu planowana jest wraz z ukĆadaniem kalendarza na najbliĆŒsze 14 dni. Oznacza to, ĆŒe Ćatwo moĆŒesz sprawdziÄ jaki balon zamierzamy uĆŒyÄ, wchodzÄ c w kalendarz lotĂłw i sprawdzajÄ c ile miejsc jest wolnych w balonie. MoĆŒna rĂłwnieĆŒ zadzwoniÄ do naszego biura obsĆugi klienta â jeĆli odpowiedni balon zostaĆ juĆŒ zaplanowany na dany lot, chÄtnie udzielimy takiej informacji.
Aby dziecko mogĆo wziÄ
Ä udziaĆ w locie, musi mieÄ ukoĆczone 7 lat i mieÄ minimum 140 cm wzrostu.
Dzieciom poniĆŒej 16 roku ĆŒycia musi towarzyszyÄ osoba dorosĆa.
PasaĆŒerowie waĆŒÄ cy powyĆŒej 120 kg proszeni sÄ o kontakt z naszym biurem. Zgodnie z przepisami obowiÄ zujÄ cymi w Unii Europejskiej, wyznacznikiem moĆŒliwoĆci wykonania lotu balonem jest nie tylko iloĆÄ osĂłb, ale takĆŒe masa startowa. Dlatego moĆŒe okazaÄ siÄ, ĆŒe ciÄĆŒka osoba wykorzysta limit masy startowej balonu i bÄdziemy musieli odmĂłwiÄ innej osobie udziaĆu w danym locie. W takiej sytuacji zastrzegamy sobie moĆŒliwoĆÄ poproszenie o pokrycie kosztĂłw dodatkowego biletu
Decyzja pilota DreamBalloon jest caĆkowicie suwerennÄ decyzjÄ , opartÄ przede wszystkim na prognozach pogody i ocenie ryzyka. Dlatego w skrajnych przypadkach moĆŒe okazaÄ siÄ, ĆŒe nasz pilot nie podejmie siÄ lotu a inny pilot w tym czasie poleci.
Piloci DreamBalloon, w odrĂłĆŒnieniu od prywatnych wĆaĆcicieli maĆych balonĂłw ponoszÄ odpowiedzialnoĆÄ nie tylko za siebie ale takĆŒe za swoich pasaĆŒerĂłw. MaĆe, prywatne balony mogÄ lataÄ w trudniejszych warunkach pogodowych niĆŒ balon komercyjny, lecÄ cy z pasaĆŒerami. Dlatego moĆŒe zaistnieÄ taka sytuacja, szczegĂłlnie podczas festiwali czy zawodĂłw balonowych, ĆŒe pomimo iĆŒ inne balony startujÄ , DreamBalloon odwoĆuje swĂłj lot. OczywiĆcie nigdy w takim przypadku TwĂłj bilet nie traci waĆŒnoĆci i natychmiast moĆŒesz zapisaÄ siÄ na inny lot.
Wszyscy pasaĆŒerowie muszÄ upewniÄ siÄ, ĆŒe nie cierpiÄ na schorzenia wykluczajÄ ce lot. DreamBalloon w takiej sytuacji nie ponosi odpowiedzialnoĆci. SprzedajÄ c bilet na lot, przyjmujemy, ĆŒe kaĆŒdy pasaĆŒer zdaje sobie sprawÄ ze swojego stanu zdrowia i ponosi za to peĆnÄ odpowiedzialnoĆÄ. NaleĆŒy pamiÄtaÄ, ĆŒe bilet na lot zawsze moĆŒna przekazaÄ lub sprzedaÄ innej osobie. O zmianie wĆaĆciciela biletu naleĆŒy nas poinformowaÄ telefonicznie, celem zmiany danych osobowych pasaĆŒera.
DokĆadamy wszelkich staraĆ aby osoby niepeĆnosprawne mogĆy bez przeszkĂłd uczestniczyÄ w locie balonem.
Jednak poniewaĆŒ kaĆŒda niepeĆnosprawnoĆÄ jest inna i kaĆŒda wymaga specjalnego podejĆcia i przygotowania, zalecamy kontakt z nami przed zakupem biletu na lot. Po poznaniu kaĆŒdej indywidualnej sytuacji, jesteĆmy w stanie oceniÄ czy dana osoba z niepeĆnosprawnoĆciÄ
moĆŒe uczestniczyÄ w locie z innymi pasaĆŒerami, czy teĆŒ wymaga podejĆcia indywidualnego.
W szczegĂłlnych przypadkach jesteĆmy nawet w stanie zabraÄ osobÄ niepeĆnosprawnÄ
wymagajÄ
cÄ
posiadania wĂłzka inwalidzkiego w czasie lotu. Prosimy o kontakt telefoniczny gdy zajdzie taka potrzeba.
Niestety ze wzglÄdĂłw bezpieczeĆstwa, nie zabieramy na pokĆad balonu kobiet w ciÄ ĆŒy. JeĆli zajdziesz w ciÄ ĆŒÄ po zakupie biletu, wystarczy ĆŒe skontaktujesz siÄ z nami a my przedĆuĆŒymy jego waĆŒnoĆÄ na okres po ciÄ ĆŒy, tak abyĆ mogĆa spokojnie polecieÄ, nie naraĆŒajÄ swojego dziecka na jakiekolwiek ryzyko.
Nie. UmiejÄtnoĆÄ latania balonem wymaga nie tylko duĆŒej wiedzy w zakresie meteorologii i nawigacji ale przede wszystkim wymaga posiadania odpowiedniej licencji. Nasi piloci sÄ w peĆni licencjonowani i mogÄ przeprowadzaÄ loty wszystkimi dostÄpnymi w naszej firmie balonami â zarĂłwno maĆymi, duĆŒymi jak i tymi o nietypowych ksztaĆtach.
Tak, zgodnie z europejskimi przepisami zobowiÄ zujÄ cych przewoĆșnikĂłw lotniczych, wszyscy nasi pasaĆŒerowie sÄ w peĆni ubezpieczeni.
Balon to pierwszy i statystycznie najbezpieczniejszy statek powietrzny jakim moĆŒemy lataÄ. DreamBalloon jest przewoĆșnikiem lotniczym, zatwierdzonym przez europejskie, skandynawskie i polskie wĆadze lotnicze. Latamy pod ĆcisĆÄ
kontrolÄ
i regulacjÄ
. Posiadamy licencjÄ na wykonywanie pasaĆŒerskich lotĂłw komercyjnych, wydanÄ
przez duĆskie wĆadze lotnicze i zatwierdzonÄ
przez polski UrzÄ
d Lotnictwa Cywilnego. Wszyscy nasi piloci posiadajÄ
kwalifikacjÄ do komercyjnych lotĂłw balonami na ogrzane powietrze i podlegajÄ
ĆcisĆej kontroli jakoĆci i umiejÄtnoĆci. Kontrola ta przeprowadzana jest zgodnie z InstrukcjÄ
OperacyjnÄ
firmy.
SprzÄt na ktĂłrym latamy rĂłwnieĆŒ podlega ĆcisĆym kontrolom, ktĂłre przynajmniej raz w roku wykonujÄ
dwie niezaleĆŒne firmy zajmujÄ
ce siÄ badaniem stanu technicznego balonĂłw.
BĆÄ d: nie znaleziono kanaĆu o identyfikatorze 1.
PrzejdĆș na stronÄ ustawieĆ kanaĆu Instagramu, aby utworzyÄ kanaĆ.